joi, 28 mai 2009

Despre sexism in bridge

Am participat astazi la un concurs de bridge mixt (axele formate dintr-o fameie si un barbat). Acest tip de competitie prezinta o specie foarte interesanta de discriminare sexista: femeile sunt obligate sa stea pe pozitii fixe. Cand m-am interesat de ce se intampla asta argumentul a fost: "Femeile joaca mai prost decat barbatii, asta este un fapt! Le punem pe pozitii fixe pentru ca rezultatele lor/deciziile lor sa se compare cu rezultatele/deciziile altora de acelasi nivel bridgistic". Mie personal mi se pare injositoare aceasta gandire chiar daca ar fi corecta. Dar nici macar nu este, din urmatoarele motive:

1. Cum stabilim intre X si Y care joaca mai bine? Discutia se poate lungi foarte mult dar, de bine de rau, Federatia are ceea ce se numeste Trofeul National, in care fiecare jucator primeste, prin intermediul "punctelor de expert", o masura cantitativa a valorii sale la un moment dat. Daca vom cauta fiecare axa din concursul de astazi vom gasi, intr-adevar, ca de multe ori femeia din axa este mai jos decat barbatul. Totusi, exista exceptii. Eu le-am gasit pe acestea: Dutu - Dutu, Stegaroiu - Gradinariu, Balint - Diaconescu, Anghelea - Anghelea, Stafie - Parvulescu, Hess - Popescu M, Nicolau - Iscrulescu (scuze celor care mi-au scapat).

Daca intr-adevar argumentul ar fi fost "trebuie sa punem jucatorii mai slabi pe pozitie fixa" atunci ar trebui puse nu femeile ci jucatorii cu cele mai putine puncte de expert din axa (in 85% din cazuri vor fi femeile dar in 15% vor fi barbatii). In acest mod referinta la gen si discriminarea ar disparea.

2. De ce doar la concursurile de mixt se aplica aceasta "strategie"? Daca argumentul ar fi cel invocat, atunci ar trebui ca la TOATE concursurile jucatorul mai slab din axa sa fie pus pe pozitie fixa.

3. A spune "femeile joaca mai prost decat barbatii" este o parte a unui cerc vicios. Eu am identificat cel putin doua mecanisme prin care acest cerc este mentinut:

  • Factorul demotivant: daca il toci pe om la cap ca este incapabil sa realizeze (bine) o anumita chestie, automat va fi mai putin motivat sa incerce, sa faca eforturi sa sa isi dezvolte abilitatile spre a realiza acea chestie

  • Efectul de comparatie: interesant, femeile din bridge-ul romanesc par a fi de multe ori de acord cu acest mod de a gandi si se simt foarte rar frustrate! Pe unele dintre ele le-am intrebat si mi-au raspuns ca lor le convine ca se compara cu femei si nu cu barbati (pentru ca, "evident", femeile joaca mai prost si daca ne comparam cu ele vom iesi mai bine). De fapt femeile joaca bridge mult mai relaxat stiind ca se compara doar cu alte femei si aceasta relaxare se traduce prin reducerea partiala a fortei de joc.



Concluzii: regulamentul ar trebui schimbat astfel incat fie sa anuleze discriminarea de gen, fie sa o inlocuiasca cu o discriminare pe baza de puncte de expert si aceasta discriminare sa fie extinsa peste TOATE concursurile de bridge, nu doar cele de mixt. Femeile au aceeasi capacitate cognitiva cu barbatii. Bridge-ul nu e un sport fizic si, in lipsa factorilor sociali, femeile ar juca la fel de bine. Ele trebuie (din pacate) convinse de propria lor valoare pentru a iesi din cercul vicios descris la punctul 3.

19 comentarii:

  1. io cred k cel mai bine e sa have no worries

    Anonim dar nu chiar:)

    RăspundețiȘtergere
  2. efectul de comparatie e foarte bun si chiar deloc frustrant: e bine sa stai pe pozitie cu celelalte femei si sa vina mereu levata pe tine!

    de fapt, daca ai avea tu de ales cu cine sa te compari (daca s-ar face un fel de individual pe declaranti), ai alege fix femeile. nu ca ar fi totuna, femeile oricum sunt mai motivate sa castige o comparatie cu femeile decat cu barbatii, de cand lumea. si nu se considera inferioare, prefera sa fie considerate asa si sa obtina astfel mai mult. de exemplu, o femeie la masa de joc nu face aberatii din dorinta de a dovedi ceva/impresiona pe cineva/isi etala orgoliul, poate profita de asteptarile care exista la adresa ei si manevra in voie de acolo.

    de fapt, mi se pare o analiza foarte superficiala ce ai facut. iar rezultatele mai proaste la femei in ansamblu sunt o evidenta pe care as pune-o mai degraba pe seama faptului ca femeile au in marea lor parte mai putin interes pentru joc, nu dintr-un complex - ci pur si simplu pentru ca le pasa mai mult de alte lucruri, au un set de prioritati diferit.

    RăspundețiȘtergere
  3. desi n-am jucat niciodata un concurs mixt - sunt absolut de acord cu tine. Mi se pare absurd sa obligi oamenii sa se aseze pe anumite pozitii. Mi se pare si mai absurd sa-i obligi sa se aseze in functie de sex.

    Totusi, ca sa fiu in nota sexista a federatiei as fi de acord cu aceasta asezare daca ar pune niste fotolii foarte confortabile pentru barbati:)

    Cred ca intelegi dupa acest comentariu de ce "o dau anonima"

    RăspundețiȘtergere
  4. Pt Anonim(2):

    Da, efectul de comparatie nu e frustrant, este ca un drog daca vrei. Este ca si cum ai avea de ales intre sa joci contra unor jucatori mai bine cotati sau unor jucator mai slab cotati. Alegi sa joci impotriva celor slab cotati pentru ca e mai usor sa obtii rezultate. Pe de alta parte, jucand contra celor slab cotati, este mai greu sa progresezi si esti mai putin motivata sa progresezi pentru ca ai mai putina nevoie de asta. Lipsa progresului iti este mai putin penalizata cand te compari cu cei slab cotati.

    de exemplu, o femeie la masa de joc nu face aberatii din dorinta de a dovedi ceva/impresiona pe cineva/isi etala orgoliul, poate profita de asteptarile care exista la adresa ei si manevra in voie de acolo.

    Ce zici, crezi ca s-ar putea da niste exemple recente in care ai incalcat acest principiu? Pe de alta parte, "women make silly generalizations", nu?

    RăspundețiȘtergere
  5. eu nu joc "ca o femeie" (ca ce se intelege in mod general prin asta). prioritatile mele sunt sa castig, sa progresez foarte rapid, sa fac adversarul praf, sa fiu respectata si tratata bine de parteneri, am incredere maxima in potentialul meu si nu am o jena sa complexez barbati.

    femeile care se poarta ca in postul tau sunt de asemenea cele care isi respecta programul evolutiv de a cuceri barbati. sa pastreze imaginea inferioritatii lor in chestii precum jocurile este ceva care le intermediaza o relatie buna cu orgoliul acestora. valabil si pentru barbatii inteligenti (cu orgoliu foarte mare pt ca sunt obisnuiti sa fie mai buni decat cei din jur), si pentru aia mai putin inteligenti (care sufera destul din competitia cu barbatii cat sa fie important pentru ei sa nu piarda si in aia cu femeile). valabil chiar si pentru feministi de duminica.

    problema nu e asta, in fond. femeile par destul de multumite cu starea de fapt. s-ar putea sa nu observi tu ca este probabil starea care le permite cel mai bine sa obtina ceea ce isi doresc. avand aceeasi capacitate cognitiva cu barbatii, probabil s-ar revolta si singure daca ar fi ceva cu adevarat dezavantajos pentru ele.

    RăspundețiȘtergere
  6. eu nu joc "ca o femeie" (ca ce se intelege in mod general prin asta).

    Da, asa zic toate femeile: "EU nu joc ca o femeie. Sigur ca femeile joaca mai prost, dar nu EU, celelalte! Si eu sunt avantajata de asta". E ridicol! Joci ca o femeie! Si eu joc tot ca o femeie. Si femeile si barbatii vor sa castige, sa progreseze, sa domine... tot ce spui tu acolo. Nu e nimeni care sa vrea sa joace prost, sa vrea sa piarda, sa vrea sa fie dominat.

    Ceea ce te face pe tine sa incepi comentariul cu "eu nu joc ca o femeie" este exact stereotipul care intretine cercul vicios despre care am scris eu, din postura mea de feminist de duminica. :P


    Bref, pentru cei care vor sa ma critice (altfel decat prin "esti un feminist de duminica"), v-as ruga sa raspundeti la intrebarea cheie: credeti ca daca la concursurile de mixt se aseaza pe pozitie fixa jucatorii mai slab cotati, nu femeile neaparat, va fi mai corect sau nu? va fi mai echilibrat sau nu? se va respecta mai bine sau nu spiritul argumentului "vrem sa se compare jucatorii slabi intre ei si aia tari intre ei"? Si, in continuare, ce argumente exista pentru a NU introduce acest sistem de asezare pe pozitie fixa la toate concursurile federatiei?

    RăspundețiȘtergere
  7. Cum e prin alte parti?

    RăspundețiȘtergere
  8. e plin de femei pentru care a castiga nu este important, nu inseamna ca vor sa piarda. inseamna ca pentru ele bridge-ul este un act de relaxare, de socializare. mai mult decat atat, este mai plin de astfel de femei decat de astfel de barbati. sunt si destule care nu sunt asa, si care se considera, firesc, avantajate de comparatia cu celelalte. trofeul national e un indicator decent referitor la care sunt ele. se vede clar ca sunt cateva in top, destul de putine aproape de top si multe la canal (cele multe sunt cele carora li se aplica sintagma de jucat "ca o femeie"; e drept ca mai exista si alte prejudecati despre faptul ca ele joaca mai mult dupa intuitie etc)

    feminist de duminica te-am numit pentru ca esti paradoxal. consideri ca femeile astea egale cu barbatii au nevoie de un barbat care sa le lumineze despre ce ar trebui ele sa gandeasca despre sine!

    bref, pe termen lung nu prea cred ca conteaza cum sunt asezati jucatorii. dar pe termen scurt e de bine sa se compare aia mai slabi cu aia mai slabi, evita discutiile gen: azi am avut o ghina teribila, mereu cand prindeam declaranti adversi nu prindeam fraierul etc.

    in cazul femeilor, din ce am auzit eu, un motiv vehiculat pentru aceasta asezare este ca barbatii sa nu fie de aceeasi parte a paravanului si sa stea acolo sa se lamenteze despre care are parte de femeia mai proasta. asta e o realitate, nici barbatii nu sunt condamnati genetic sa fie nesimtiti cu partenerele, nici femeile sa joace prost - doar ca majoritatea asa fac.

    RăspundețiȘtergere
  9. Am gasit asta din 2002: campionatul european de mixt. E la fel: femeile stau pe pozitii fixe.

    RăspundețiȘtergere
  10. feminist de duminica te-am numit pentru ca esti paradoxal. consideri ca femeile astea egale cu barbatii au nevoie de un barbat care sa le lumineze despre ce ar trebui ele sa gandeasca despre sine!

    Si ce, ar trebui sa nu scriu despre ceea ce consider eu e nedrept doar pentru ca sunt barbat? nu as fi atunci un "feminist de duminica" adevarat?

    Am scris nu pentru ca as considera ca femeile au nevoie de un barbat sa le lumineze ci pentru ca mie mi-a venit ideea, indiferent de genul meu. Oricum, e un argument trist asta: "n-ai dreptate pentru ca esti un barbat care promoveaza feminismul". Poti mai bine de-atat!

    bref, pe termen lung nu prea cred ca conteaza cum sunt asezati jucatorii. dar pe termen scurt e de bine sa se compare aia mai slabi cu aia mai slabi, evita discutiile gen: azi am avut o ghina teribila, mereu cand prindeam declaranti adversi nu prindeam fraierul etc.

    Deci esti de acord cu mine! Ar trebui asezati pe pozitii fixe in functie de trofeul national, nu in functie de gen.

    in cazul femeilor, din ce am auzit eu, un motiv vehiculat pentru aceasta asezare este ca barbatii sa nu fie de aceeasi parte a paravanului si sa stea acolo sa se lamenteze despre care are parte de femeia mai proasta.

    ...no comment.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cred ca la un concurs de mixt, femeia este mai importanta, de aceea femeile sunt puse sa joace cu aceleasi maini (asa cum la orice concurs se joaca aceleasi done pentru a se putea face comparatiile). Dar oricum nu inteleg ce-i cu discutia asta ca femeile sunt considerate tampite deoarece sunt puse sa stea pe pozitii fuxe la concursurile de mixt. Cred ca va scapa din vedere faptul ca si barbatii sunt pusi sa stea pe pozitii fixe la concursurile de mixt. (sau poate n-am observat eu corect?) Chiar nu inteleg unde e discriminarea.
    Pusi

    RăspundețiȘtergere
  12. Salut.
    Sunt ceva ani de când vreau să învăţ să joc bridge - sunt mare cartofor, dar mai mult rentz, whist, licitaţie etc. Bridge-ul mi se pare provocarea supremă :)
    acum mi-am găsit un coleg care a jucat puţin prin facultate, şi ar vrea să se apuce din nou.
    ne-ai putea recomanda un club unde s-ar găsi oameni care să aibă rabdare cu doi începători, sau o persoană care ne-ar putea ajuta?
    mail mihaineagoe@gmail.com
    Mulţumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  13. Pusi, discriminarea apare atunci cand intrebi "de ce trebuie sa ne asezam asa?". Raspunsul nu este "pentru ca femeia este mai importanta". Daca femeia ar fi mai importanta atunci ar fi mai normal sa aleaga unde se asaza, nu sa ii zica cineva "stai aici". De fapt, raspunsul care este dat, uneori direct, alteori diplomatic este "ca sa nu fie haos pe fisa de scor [din cauza ca femeile joaca mai prost decat barbatii]".

    RăspundețiȘtergere
  14. Daca ai dreptate, si nu ar trebui facute discriminari de acest gen, ce sens are un concurs mixt?

    RăspundețiȘtergere
  15. Intrebare pentru domnul Catalin Lazar: am vazut mai sus ca la fel functioneaza lucrurile si in afara. Si, dupa cate stiu eu, la fel functioneaza lucrurile si in sah (femeile cu femeile, barbatii cu barbatii) ... Intrebarea mea e DE CE?Oare acei oameni sunt cu totii prosti, tampiti, cretini, iar tu, sociolog licentiat, esti cel care le arati lumina?
    La fel si la sah...la fel si la multe discipline (apropo, e campionat mondial de poker...pe eurosport, sport.ro... a vazut cineva vro femeie p-acolo?)...
    FEMEILE SI BARBATII SUNT DIFERITI SI PACE! Simplul fapt ca procentul ala e 85-15 e elocvent!! SOciologic, 85% reprezinta "normalitatea", iar 15% minoritatea, exceptia, cum vrei s-o iei!...
    Iar lucrul cel mai ilogic este de ce aceste lucruri sunt scrise de un barbat??E exact la fel ca aia cu heterosexuali care cer drepturi pt gay...DE CE???
    Salutari!

    RăspundețiȘtergere
  16. Pentru Maria: are acelasi sens ca un concurs de dans.

    RăspundețiȘtergere
  17. Maestre Lazar, la ce zisai eu nu raspunzi?...

    RăspundețiȘtergere
  18. Nu, pentru ca nu am reusit sa gasesc nimic care sa merite un raspuns in ce ai scris tu. In momentul in care zici "barbatii si femeile sunt diferiti si pace" nu am ce comentariu productiv subsecvent sa fac.

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu nu ma gandesc ca ma compar cu alte femei, imi place si joc bridge de placere si de performanta. Cel mai important pentru mine este ca axa sa joace din ce in ce mai bine si sa castig atunci cand merit.

    RăspundețiȘtergere