luni, 23 februarie 2009

Revista facultatii de sociologie - recenzie

Rasfoiam zilele astea revista facultatii de Sociologie. Printre redactori este o tanara domnisoara care considera ca "stelista" este epitetul care o caracterizeaza cel mai bine (altfel poate nu si l-ar include in adresa de email!) si un june prim care se auto-declara manelist si se mandreste cu oltenitatea sa precum si cu cantitatea de alcool pe care o metabolizeaza.

Bun, dar sa trecem peste prejudecati si stereotipuri si sa ne uitam la continut. Fiind o revista de sociologie, sigur gasim cercetari de teren sau eseuri teoretice interesante. Sau... ? Cuprinsul este dragut macar... are cate un ":-)" la fiecare subpunct. Ce vrea sa spuna, oare, ca societatea este fericita?

Ma uit in graba peste titluri si gasesc ceva interesant. Se cheama "Materialismul". Apas page-down gandindu-ma "Wow, mai e Marx la moda printre studenti? De cand l-a expulzat Baltasiu din programa parca nimeni nu-l mai citeste!". Articolul incepe promitator cu o referinta la Madona [sic!] si cantecul "Material girl". Apoi aflam ca materialismul nu este un fenomen modern ci dateaza de cand nevestele se dadeau pe bani. Roxana, o fire "prea-romantica", ne convinge pana la sfarsit ca "Ziua Indragostitilor" ar trebui sa fie speciala. Mai lasati, fetelor, masinile si mai concentrati-va si pe sufletul baiatului!

Ma intorc putin intristat la cuprins (hai, ma, simtiti-va careva si dati-i fetei niste bijuterii macar de ziua ei!). Trec la urmatorul articol ce suna interesant "Actor si Inovator". Apelez din nou cu incredere la page-down asteptandu-ma la o analiza din perspectiva sociologiei dramaturgice. Incep sa citesc si ma dezumflu repede. Nu e vorba despre teoriile lui Goffman aici ci despre actorul ca antiteza a inovatorului. Este, in esenta, o mini-dialectica de sociologia elitelor. O intrebare apare ca leitmotiv: "ce este geniul, cum putem fi geniali?". Actorul este cel ce invata bine replicile iar inovatorul luptatorul pentru... replici noi, probabil. Actorul este cel care e considerat geniu, dar de fapt inovatorul este. Dar nu toti merg pana la capat, unii devin actori, totusi. Deci cum e bine sa fim? fiecare alege pentru el, ne spune Liliana... dar sa fie echilibru. Bun, ne intoarcem sus si cautam ceva de sociologie.

Ultima incercare si ma las: "Calatorind". Titlu incitant! Oare sa ne asteptam la o perspectiva multiculturalista sau la una cosmopolitanista? Oare autoarea o sa aiba o pozitie ferma in dezbaterea asupra relativismului cultural sau o sa o scalde in stil postmodern? Nu stim asa ca incepem lectura. Aflam ca vine vacanta... cu trenul din Franta... si asta ne creeaza dileme. Adica de ce n-ar putea veni din alta parte, din Maroc sau din Asia? (probabil Claudia a vrut sa sublinieze aici imperialismul culturii occidentale asupra culturilor afro-asiatice dar ne lasa sa ghicim lucrul asta fara a-si afirma explicit pozitia!). In continuare, intram intr-o analiza interactionista a relatiilor sociale din tren. Se foloseste paradigma explicatiilor cauzale: trenul, prin plictisire, ne face sa apasam nebuneste butoanele agendei de telefon si sa sunam persoane cu care nu am mai vorbit de o luna... asta daca nu stai la geam... acolo peisajul te face sa ramai constient de gesturi. Mai departe aflam ca autoarea a uitat sa isi puna in ghiozdan "Etica protestanta..." a lui Weber (totusi, e de remarcat prima referinta bibliografica explicita, o bila alba!) si acum este nevoita sa asculte cum colega de compartiment a vizitat Bamboo-ul. Deci ce putem deduce de aici? Exista, totusi, ceva care chiar este mai neinteresant decat Weber: ce fac pitzi in Bamboo! Mesajul de final este pozitiv(ist?): de-acum vom privi cu alti ochi structura de fier ce ne poarta acasa, la munte si la mare (adica trenul, sper ca nu v-ati gandit la structuralism).

Cedez nervos dar nu pot lasa sa treaca neobservata incercarea lui Emil-minune de a face o critica fundamentala a blogurilor. Emil se critica si pe sine, fapt ce ne duce, nu-i asa?, cu gandul la modernitatea reflexiva teoretizata de Beck sau Giddens. O bila alba si pentru Emil.

Felicitari, copii! La mai mare!

9 comentarii:

  1. Emil studentul minune doreste sa faca public si punctul sau de vedere in aceasta problema!

    RăspundețiȘtergere
  2. Din nefericire am primit si eu astazi numarul 2 al revistei, culmea, FSAS. Ceea ce as vea sa le transmit acestor "copilasi" este sa nu mai asocieze numele lor si al revistei lor cu Facultatea, pentru ca din motive lesne de inteles, nu se cade. Si Catalin, inainte de a scrie dintr-o pespectiva sociologica, se impune cunoasterea limbii romane, o experienta constanta in a lectura, altceva decat articole despre meciuri. De fapt, e nevoie de finete intelectuala. Tu chiar ai asteptari prea mari de la tineri care poate inteleg prin materialism - banii lui Gigi Becali, iar prin multiculturalism, totalitatea indivizilor de pe stadion.
    oricum,"multi vad,putini pricepe". Asa o fi si cu sociologia asta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu cred ca am asteptari prea mari. Daca vor sa fie sociologi, atunci sa isi asume chestia asta. A fi sociolog este incompatibil cu a nu cunoaste ce inseamna materialism sau multiculturalism. Daca la noi s-a ajuns ca inclusiv cei care scriu in revista (si care, se presupune, sunt elite ale facultatii) sa nu stie chestiile astea atunci cineva, de ce nu eu, trebuie sa traga semnalul de alarma!

    RăspundețiȘtergere
  4. Catalin, repet ce am scris si in "dreptul meu la replica": asta e o revista STUDENTEASCA, nu o revista SOCIOLOGICA! Revista studenteasca a sociologilor nu trebuie sa fie dif de a psihologilor sau de a "juristilor". Daca vrei revista despre Marx si Durkheim, ia Sociologie Romaneasca. Si acu sincer, ce student sta sa faca un studiu, sa zicem sa stea 2zile, pt a fi postat in Sas-Mania?? Tu ai face asa ceva???

    RăspundețiȘtergere
  5. Emil, in primul rand nu e frumos sa te repeti. Daca ai scris in "dreptul tau la replica" lasa-ne sa citim acolo. :-)

    In al doilea rand: o revista studenteasca e diferita de o revista glossy sau de un blog. Daca vreau sa citesc gandurile personale ale unei tinere domnisoare studente atunci nu ma duc la revista facultatii ci pe pagina ei personala. In revista facultatii trebuie sa stea lucruri de interes public, inclusiv cercetari sociologice in masura in care studentii le fac. Si stiu ca se fac, eu insumi am participat la unele dintre ele.

    RăspundețiȘtergere
  6. Si de cine ar fi citita o astfel de revista? Eu unul n-as citi-o...Preferabil ar fi sa fie incurajata publicarea recenziilor/referatelor/proiectelor bune in diverse reviste... si asta e misiunea cadrelor didactice... preferabil sa citesc Sociologie Romaneasca, unde langa Badescu sa citesc o colega si, cel mai important, sa stiu ca acele articole au fost selectate de niste persoane competente decat sa citesc niste pseudo-articole selectate tot de niste studenti (sincer, daca mie-mi da cineva 10 recenzii eu s-ar putea sa n-o apreciez pe una cu adevarat buna, ci alta...). Asa ca ceea ce vrei tu este o "adunatura" de recenzii , referate, proiecte... scrise de studentii de la sociologie.
    De exemplu:
    - cele mai bune recenzii la psihologie sociala
    - cele mai bune proiecte la mtcs
    - cele mai bune dosare de geopolitica
    (poti adauga si altele, eu zic prin ce am trecut eu).
    Pune-te tu pe scos o asemenea revista... si sa fie scoasa in paralel si Sas-Mania... sunt curios care va avea mai mult succes!
    ps: Nu empatizez cu Oana. Si poate unele chestii din acea revista sunt chiar puerile. Dar in teorie, cum e structurata, actuala revista e preferabila celei pe care o invoci tu! Despre asta e vorba! Si da, si eu imi doresc o revista BUNA iar actuala e departe de acest lucru. Dar sincer nu doresc una serioasa. Vreau una studenteasca... ADEVARATA!
    Zi buna Cataline:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai zis tot ce era de zis, Emile, tu iti doresti o revista studenteasca, nu una serioasa. Eu imi doresc una serioasa. E usor sa fii neserios si nu ai nevoie de o revista pentru asta. In schimb seriozitatea are nevoie de structurarea pe care o revista o ofera. Daca ne folosim revistele pentru lucrurile neserioase ce mai facem cu cele neserioasa? in "sociologie romaneasca" n-o sa vezi articolele studentilor - sau, oricum, foarte rar si doar daca sunt geniale. Acolo se chinuiesc profii sa publice ca sa-si faca normele si ma indoiesc ca sunt dispusi sa lase locul altora mai tineri.

    Eu zic ca e ok sa avem puncte de vedere diferite aici. Nu vreau sa te conving sa preferi chestii serioase. E dreptul tau sa fii neserios si sa citesti chestiile neserioase. Dar da-mi si mie dreptul sa deplang aceasta stare de fapt!

    RăspundețiȘtergere
  8. Hey guys ! uite cum arata revista studentilor la filosofie http://www.filos.ro/revista/. Parerea mea ? Luni depaseste cu muuuuuuuuult SAS-Mania.

    RăspundețiȘtergere
  9. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere