luni, 6 aprilie 2009

Targul educatiei si mixul de marketing

In weekend-ul care tocmai s-a terminat a fost Targul Educatiei 2009. Ca un tanar vesnic pasionat de educatie ce sunt, am indraznit sa pasesc pe holurile Facultatii de Drept sambata cu scopul de a arunca o privire critica dar binevoitoare asupra participantilor. Daca ar fi sa descriu intr-un singur cuvant acest eveniment, as spune kitsch.

M-am oprit mai intai la facultatea mea de suflet, sociologia. Fusesem deja amenintat ca se lasa cu spectacol. Si spectacol era! In sensul ca muzica (populara, etno...) era data la maxim, acoperind programele cultural-artistice ale facultatilor vecine, si niste tinere studente cu parul padure incinsesera o hora, claustrate fiind de holul facultatii de drept. Sociologii purtau o uniforma alba pe care era scrisa adresa facultatii de sociologie precum si mesajul pozitiv "Add to favorites". Catchy si inventiv, nu?

Unul dintre organizatori ii roaga pe sociologi sa dea putin muzica mai incet deoarece deranjeaza lumea din jur. Oare sunt singurul care a vazut poezia in acest gest? "sociologii ii deranjeaza pe cei din jur"... in fine, indraznesc sa ma apropii si incep sa vorbesc cu fostii mei colegi. Observ ca toti purtau la piept o insigna cu ":-)". Curios si critic din fire, ma interesez asupra semnificatiei smiley-ului in contextul facultatii. Mi se raspunde ca e o "chestie de marketing". Ideea targului e sa convingi potentiali studenti sa vina la sociologie. Si ":-)", stim cu totii, vinde. Ok, zic, dar... vi se pare ca Romania e intr-o stare buna la ora actuala? sociologii romani au de ce sa fie zambitori? sau lupta din greu cu problemele sociale... Mi se raspunde bland si profesoral ca smiley-ul nu inseamna ca sociologul e fericit. Ci chiar este doar un instrument de marketing! Nervos putin, imi exprim parerea ca poate exista o doza de nesinceritate in mesaj. Daca sociologul nu e happy de ce i se promoveaza imaginea prin smiley face? Nu este ca si cum ai vrea sa vinzi o lamaie spunand ca este dulce? Colegul sociolog care, intre timp, preluase rolul de lider informal al grupului se gandeste putin si se declara in dezacord cu analogia mea. Argumentul sau: smiley-ul e acolo doar ca sa atraga atentia oamenilor. Oricum ei nu prea stiu cum e cu sociologia. Multi n-au facut nici in liceu. Si atunci le punem un smiley ca sa fie atrasi la inceput. Si dup-aia, in timp, afla ei ce inseamna sociologie cu adevarat.

Lamurit fiind despre sociologie, ma indrept spre unii dintre vecini, filosofii. O tanara domnisoara tipa cu voce stridenta (si acum o puteam si auzi deoarece muzica de la socio fusese oprita): "VINO LA FILOSOFIE SA SALVEZI O ROMANIEEEEEE" si "HAIDE NU FI IGNORANT SI OPRESTE-TE LA STAND". Nevrand sa par ignorant, m-am oprit la stand unde o alta domnisoara studenta mi-a inmanat zambitoare o brosurica. Pe ea Kant, Heidegger si Popper impodobiti cu motive postmoderne. Kant era un pachet de Kent, Heidegger o sticla de Heineken si Popper niste artificii. Mesajul pare clar: filosofia = bautura + tigari + distractie. Nevrand sa intru intr-o dezbatere despre meta-limbaj, am zis sa dau tinerilor filosofi o sansa si am intrebat-o pe fetita cu brosurica: "nu te supara, de Kant si Heidegger am auzit, dar Popper cine a fost?". Chipul angelic imi raspunde surazand: "a fost un sustinator al societatii deschise".

Mirarea filosofica imi este intrerupta de un student aflat in posesie de portavoce: "STAAANDUL 30, STAAANDUL 30... FACULTATEA DE CHIMIEEEEEE... STANDUL 30". Punandu-mi clorura de sodiu pe rana, ma indrept infrigurat spre standul 30. Acolo canta pasarea Phoenix si se fac reactii chimice! Sounds like fun! Dar bonusul cel mare era tabelul lui Mendeleev... pe care tronau Harry Potter si Sirius Black. Titlul tabelului era "descopera piatra filosofala la chimie!". Si iata cum li se da dreptate si relativistilor postmoderni: alchimia si chimia se recombina armonios intr-o singura disciplina sub bagheta magica a literaturii de specialitate.

In concluzie, un singur lucru a lipsit de la targul educatiei: SEMINTE BUNE, BAIETI!

15 comentarii:

  1. Catalin, esti cam dur. Asta e publicitatea in ziua de azi. O facultate din aia fff serioasa va avea 20 de studenti (si aia probabil veniti doar ca acilea erau locuri) iar restu se duc dupa reclama:). Asta daca presupunem ca elevu se orienteaza dupa reclama. Daca nu, toata discutia e inutila.
    Si mi-ar fi placut sa spui si o chestie "buna" . Ori un exemplu bun (asa da, o facultate care sa fi facut o reclama ok) sau macar sa spui tu cum ar fi trebuit sa se intample. Altfel, pare ca esti cel care sta pe margine si doar carcoteste (lucru care ma caracterizeaza si pe mine:D).

    RăspundețiȘtergere
  2. O chestie buna... ok, uite: aveau carti la pret redus.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu ai auzit de critica constructiva!?
    E usor sa analizezi din turnul de fildes, un adevarat sociolog nu priveste evenimentele astfel, ci se implica in realizarea lor.

    RăspundețiȘtergere
  4. mi'ar fi placut sa stiu de la inceput ca toate se rezuma la ":-)"

    RăspundețiȘtergere
  5. Inteleg. De fapt mesajul era
    filosofie = alcool + tigari + sex + droguri
    Acum e mult mai clar!

    RăspundețiȘtergere
  6. Asadar. Catalin, inca o data, frumoasa expunere. :)

    Pe scurt: tinerii (viitorii „specialisti” ai tarii!) isi aleg calea profesionala in viata dupa playlist-ul si strategia de marketing (!) - smiley or not - ale facultatilor UB de la targul educatiei. Speechless.

    Nu mai e vorba nicidecum de valori, de inclinatie sau de motivatie intrinseca. E vorba de fatucile de la targ (care tinde sa semene din ce in ce mai mult cu un showroom auto pare-mi-se), de emoticonul de pe insignele reprezentantilor sau de reinterpretarea (deloc inspirata si total inadecvata, judecand dupa exemplele descrise de Catalin) esentei facultatii.

    E trist.

    Si mai trist e ca... unii absolventi ai facultatii de Sociologie catalogheaza aceste observatii drept „dure”.

    Cum adica Emil: „O facultate din aia fff serioasa”?

    Mai bine decat 20 de studenti (devotati), un puhoi de studenti (!) care habar nu au de facultate sau pe ce lume traiesc? „Hai acolo ca e cu dosar!”

    Ntzz, ntzz, ntzz.

    RăspundețiȘtergere
  7. Chiar, apropo... la un moment dat, dupa dezbaterea infocata pe tema smiley-ului vine o viitoare studenta sa se intereseze de facultatea de sociologie. E luata frumos, i se ofera brosurica, alea-alea. Ea arunca o privire fugara si spune: "Da, interesant... la voi e pe baza de dosar admiterea, nu?"

    E trist ca s-a ajuns ca asta sa fie criteriul principal in alegerea facultatii.

    RăspundețiȘtergere
  8. Cătălin, aceasta este realitatea. Facultatea noastră doar se adaptează la contemporaneitate. Atâta tot. Asta referitor la admiterea pe dosar.

    Cât priveşte criticile, le acceptăm şi plecăm de la premisa că ele ar fi de ordin constructiv. Însă te întreb ceva. Ai ridicat vreodată vreun deget pentru facultatea aceasta? Ai făcut ceva care să fie de folos facultăţii, şi nu doar pentru propria persoană? Ai dezvoltat vreo campanie de promovare a facultăţii mai inteligentă, mai lucidă, mai inovatoare? Mulţumesc.

    RăspundețiȘtergere
  9. pe principiul " a fost odata CUVANTUL"...hop si critica asupra targului educatiei;nimic de obiectat in privinta asta pt ca suntem o tara libera ..si cu totii avem dreptul la opinie;
    kitsch..cu trimitere la sfera populara..dar la un nivel inferior zici tu.. ei bine, draga domnule iti reamintesc ca traim intr-o societate comerciala, unde totul se bazeaza pe cerere si oferta; ce ofera targul educatiei? pe langa prezentarea de facultati..multa distractie si voie buna, cu alte cuvinte exact ce asteapta un viitor student sa gaseasca in facultate;Asta e "visul studentului" ..
    cat despre acest emoticon care te-a deranaj ..care e problema cand oamenii sunt mai optimisti decat tine? daca e criza inseamna ca purtam doliu? sfatul meu e ca anul urmator sa treci pe la targ in toate cele 3 zile.nu doar in una singura si sa critici ..pe ceva mai concret ;)

    RăspundețiȘtergere
  10. Oana, folosesti cuvinte mari: realitate, contemporaneitate... eu folosesc cuvinte mici: kitsch, shtocardeala, aberatie, stupizenie.

    In buna masura spunem acelasi lucru. Tu cu cuvintele tale mari, eu cu cuvintele mele mici.

    Cat despre intrebarile tale tendentioase, as putea sa iti raspund la fel de tendentios ca am scris pe blog si asta ii e de folos facultatii pentru ca reprezinta un semnal de alarma fata de atmosfera de acolo.

    Nu este meseria mea sa dezvolt campanii de promovare, meseria mea este IT-ul. La un moment dat, fostul decan mi-a cerut ajutorul cu o problema de IT a facultatii si mi-am aratat disponibilitatea totala pentru a oferi ajutor. Nu stiu daca se pune sau nu la ce m-ai intrebat tu. Pe de alta parte, chiar daca nu este meseria mea sa dezvolt astfel de campanii, cred ca am suficient simt critic si, de ce nu, de raspundere in fata publicului larg ca sa miros un bullshit cand ma loveste in fata. Si, ca sa te citez, "aceasta este realitatea": campania voastra a fost bullshit! Dar, ati vazut, erati in companie selecta cu vecinii vostri de stand: chimistii si filosofii. Deci nu trebuie sa iei personal critica mea.

    RăspundețiȘtergere
  11. Draga Anonim(a), ca un neomarxist convins ce sunt, nu pun mare valoare pe chestii gen societate comerciala, cerere si oferta, mana moarta a lui Smith etc. In schimb, pentru mine conteaza mai mult alte principii, mai obiective, de relationare intre oameni. Unul dintre acele principii care imi place mie este Adevarul. Sigur ca, din paradigma neoliberala din care postezi, adevarul nu are de ce sa ti se para mai mult decat ceea ce cineva e dispus sa plateasca pentru a afla. Eu, insa, nu ma pot declara satisfacut cu chestia asta. Pentru mine, actul de a vinde nu e o justificare suficienta pentru metodele folosite la vanzare. Din aceasta perspectiva poti intelege mai bine critica mea. Nu era vorba de a fi optimist sau pesimist, de a purta doliu sau haine de sarbatoare. Ci de a fi sincer sau nesincer in actul de promovare a serviciilor educationale.

    RăspundețiȘtergere
  12. Nu m-am prins de faza cu Popper. Cu ce a gresit fata?

    RăspundețiȘtergere
  13. :-)
    Nu pentru aia a ramas Popper in istoria filosofiei, ci pentru contributiile la filosofia stiintei. De exemplu, pt conceptul de falsificabilitate a teoriilor.

    RăspundețiȘtergere