luni, 7 mai 2012

Mars, democratie!

Dupa cum poate stiti, pe 6 mai a avut loc cel mai stupid mars pentru democratie din istoria Romaniei. Fara nicio platforma-program, fara nicio cerinta concreta, fara sa tina cont de schimbarea guvernului care a avut loc in aceeasi saptamana cu marsul, tinerii s-au intalnit, ca niste oameni frumosi care este, s-au luat mana de mana si au purces catre schimbarea societatii romanesti intr-una mai buna.

Daca as fi obligat sa generalizez nepermis si sa unesc toti participantii sub un singur epitet acesta ar fi ochelari-pe-cap-iste.

In primul rand, sa dam o definitie formala termenului: ochelaripecapistele sunt acele persoane, indiferent de sex, care isi poarta ochelarii de soare pe cap. Motivele pentru un astfel de gest pot varia dar sunt, de regula, cuprinse in urmatoarea lista:

  1. este soare: ochelarii de soare au un rol functional de reducere a radiatiilor din spectrul vizibil imbunatatind experienta perceptiei luminoase la purtator
  2. nu este soare: ochelarii au un rol functional in cazul in care soarele isi va face aparitia totusi, fara a impiedica pe moment perceptia luminoasa
  3. este vant: ochelarii au un rol functional in fixarea parului
  4. nu este vant: ochelarii au un rol functional in a permite tenului sa respire
Ochelaripecapista este ocazional acuzata in mod nejustificat de lipsa de profunzime emotionala, de dodecafonie vestimentara, de abuz de oja, precum si de o distrofie a capacitatii analitice. Studiile sociologice riguroase au marcat o asociere pozitiva intre ochelaripecapism si elemente care intra in definirea notiunii de pitzipoanca.

In continuare voi prezenta un esantion reprezentativ de participante la marsul pentru democratie:

  • Emotii la romana
  • Enigmatica prefata
  • Cand se-ntampla-o tragedie
  • Cand la mate dai de greu
  • Cand tii soarele in mana
  • Cu prietenii pe viata
  • Fiindca el te-a zarit
  • Impletind cu poezie
  • Legendar prometeu
  • Meleaguri noi
  • Oameni mari
  • Recreatia mare
  • E doar al meu
  • Incotro mergi?
  • Ursuletul
  • Un democrat
N.B: La acest album a colaborat cu generozitate site-ul de socializare facebook.

Fetelor, va multumim ca existati in viata noastra! Dupa cum am citit pe o pancarta la mars, democratia nu poate exista fara femei si, as completa eu, democratia nu ar fi la fel de cool fara ochelari pe cap.

joi, 26 aprilie 2012

Printi si cersetori

Am citit recent trei teze de doctorat care urmeaza sa fie sustinute public la Facultatea de Sociologie. M-au impresionat prin aspectul de referat (de proasta calitate) asa ca m-am gandit sa fac un experiment la care sper sa participati prin comentarii. Am ales 3 pasaje din lucrarile de doctorat precum si 3 pasaje din 3 referate marcate ca 'nivel Gimnaziu' pe www.referat.ro

Va invit sa incercati sa distingeti viitorii doctori in sociologie de tinerii absolventi de gimnaziu (desigur, fara a cauta textele pe google :-)):
  1. Martiriul nu este un simplu act de eroism – care ar putea foarte bine sa aiba cauze omenesti. "El probeaza adevarul crestinismului prin atestarea prezentei Duhului Sfant ce infaptuieste lucrari ce depasesc puterile omenesti – biruirea firii – si face fiinte fragile, care nu sunt eroi, sa infrunte moartea". Martiriul edifica Biserica dar in acelasi timp are o valoare mantuitoare: "Policarp, ca si Domnul insusi, a asteptat cu rabdare sa fie predat, voind astfel, prin acest exemplu, sa ne invete sa nu cugetam doar la propriile interese, ci si la cele ale aproapelui. Caci semnul unei adevarate si temeinice mile este nu numai de a cauta propria mantuire, ci si pe cea a fratilor sai". Martirii sunt persoane supra-rationale care traiesc mai mult in duh. Desi vietuiesc in aceasta lume ei nu ii apartin, dupa cum a spus Mantuitorul apostolilor, vorbindu-le de fapt tuturor crestinilor: "Voi nu sunteti din lumea aceasta". Ne nastem in aceasta lume materiala, vazuta, si apartinem Imparatiei lui Dumnezeu pe care nu o cunoastem inca dar avem nadejdea ca o vom obtine dupa moarte. Credinta este "garantia lucrurilor dorite, dovada lucrurilor nevazute" (Ap. Pavel).
  2. Subordonarea cavalerului cerintelor vasalitatii era ilustrata de faptul ca, de regula, nasul cavalerului era seniorul sau. Cavalerii primeau de la seniorii lor proprietati. Apartenenta la starea nobilimii era insotita de un sir de privilegii motivate de faptul ca nobilii isi indeplineau datoriile fata de societate luptand in razboaie pentru apararea tuturor. Privilegiile constau in: scutirea de impozite, accesul la functiile laice si ecleziastice, dreptul de a purta blazon etc. Cavalerii erau razboinici care luptau calare. S-a calculat ca un cavaler avea nevoie pentru a trai si a-si procura cele necesare razboiului de un domeniu de cel putin 150 de hectare. Razboaiele erau frecvente. Pe de o parte, trebuiau respinsi invadatorii straini, pe de alta, razboiul era singurul mijloc de reglare a conflictelor.
  3. Sistemul decizional este foarte strans legat de sistemul informational. Sistemul informational reprezinta un ansamblu de fluxuri si circuite informationale organizate intr-o conceptie unitara, utilizandu-se metode, proceduri, resurse materiale si umane, pentru selectarea, inregistrarea prelucrarea, stocarea si/sau transmiterea datelor si informatiilor. [...] [D]efinirea sistemului informational pornind de la rolul sau in ansamblul activitatilor [...] este o conditie sine-qua-non pentru intelegerea corecta nu numai a problematicii informationale, ci si, in genere, a problematicii manageriale.
  4. Fiind un proces prin care se face schimbul de informatii intre persoane, grupuri, organizatii etc., comunicarea este cea care da sens existentei datorita impactului major asupra intregii vieti economice, politice, sociale, culturale, stiintifice etc. [...] [Comunicarea] prin efectele sale determina producerea de schimbari atat la nivel individual, cat si la nivel de grup, de organizatii si la nivel social. Deci, in mod practic, dupa ce a avut loc comunicarea, lucrurile nu mai sunt aceleasi nici pentru participanti, nici pentru relatiile dintre ei. [...] In societatea actuala, relatiile de comunicare sunt sustinute de un suport tehnic si tehnologic nemaiintalnit, care nu doar ofera facilitati deosebite, ci produce mereu mutatii remarcabile in insasi esenta procesului de comunicare, ce devine mult mai fluent, mai clar, mai cuprinzator si beneficiaza de posibilitatea realizarii în timp real.
  5. Pastoritul, ocupatie straveche a locuitorilor patriei noastre, care s-a dezvoltat continuu, ca si celelalte ramuri traditionale (agricultura, padurarit, minerit), a determinat, pe masura evolutiei societatii omenesti, modificari in structura fondului forestier, contribuind prin defrisari la restrangerea arealelor masivelor paduroase, mai ales spre golurile alpine, pentru largirea pasunilor de vara si a teritoriilor de finete, in care se concentrau si cel mai mare numar de constructii pastorale. Pasunatul abuziv a contribuit la degradarea si reducerea productivitatii arboretelor, regenerarii padurii si degradarii solului prin batatorirea acestuia de catre animale.[...] Pastoria a oferit o gama larga de produse necesare populatiei montane, intinsele pasuni si fanete au asigurat o buna baza furajera pentru cresterea animalelor.
  6. Din epoca persecutiilor Bisericii de catre imparatii romani in secolele I-IV, Biserica a mostenit cultul martirilor, care s-a nascut ca o manifestare fireasca a credintei crestine, pe care martirii crestini au marturisit-o cu statornicie si curaj, si s-au incoronat pentru chinurile indurate si pentru moartea lor martirica cu cununa nemuririi si a vietii vesnice. Martirii crestini au suferit cu un curaj neinfricat, care a uimit lumea greco-romana, toate torturile si pedepsele inventate de fanatismul si brutalitatea lumii pagane, care ura pe crestini, dispretuia credinta lor intr-un Dumnezeu spiritual si invizibil, lua in deradere credinta lor in invierea mortilor si in viata viitoare si nu avea nici o pretuire pentru viata lor morala, curata si sfanta. La ingrozitoarele suferinte fizice, se adaugau suferintele morale ale martirilor crestini provocate de grija pentru parintii, fiii, fiicele, rudeniile si prietenii lor. Martirii le-au suportat pe toate cu un eroism fizic si moral unic, care a fortat chiar admiratia paganilor. Curajul martirilor a facut pe multi pagani sa treaca la crestinism

Mentionez ca am incercat, pe cat posibil, sa curat textele doctoranzilor de greseli gramaticale si alte probleme de exprimare astfel incat sa obtinem un stil unitar prin comparatie cu elevii de gimnaziu. De asemenea, inteleg ca referatele marcate cu 'Gimnaziu' nu sunt neaparat scrise la nivelul scolar respectiv. Mai degraba, eticheta se refera la profunzimea conceptelor folosite si la dificultatea parcurgerii discursului argumentativ.

joi, 26 ianuarie 2012

Eu sunt cu Basescu

Personal consider protestele din Piata Universitatii foarte stupide. La inceput era vorba de o lege a sanatatii. Am intrebat pana acum 16 protestatari ce anume din legea sanatatii ii nemultumeste exact si am primit raspunsuri foarte variate si inconsistente. Fix doua persoane dintre cele 16 au fost cinstite cu mine, citez aproximativ: "stii ce? pe mine ma doare-n pix de legea sanatatii; vreau sa plece Basescu si orice ocazie sa-l dam jos e binevenita". E drept ca esantionul meu nu a fost reprezentativ. Spre exemplu, n-am discutat cu membri ai galeriilor de fotbal! E posibil ca acolo sa regasesc niste informatii cel putin la fel de inchegate si un discurs poate mai consistent decat, spre exemplu, cel al colegilor mei sociologi. Citez dintr-un text al unei colege doctorande care a fost recent premiata pentru calitatea intrebarilor pe care si le pune, Simona Ciotlaus:

Daca nenumaratele clipuri cu jandarmi care, dupa ce au folosit gaz lacrimogen pentru a imobiliza oamenii, se mai opreau ca sa scape cite 3,4 lovituri cu bastonul sau ca sa mai traga citeva suturi unor oameni deja cazuti pe caldarim, nu sunt argumente suficiente pentru a demonstra de care parte este brutalitatea si lipsa de respect pentru integritatea umana, ma opresc aici.
[...]
Cine se fac jandarmi? Toti cei pentru care educatia este un lux. De ce este un lux? Pentru ca nu sunt incurajati sa se educe, pentru ca in Romania este imposibil sa mai fii educat intr-un sistem care sa puna in valoare oamenii.

E vina jandarmilor, deci, nu a galeriilor. Cred ca asa zic si suporterii recalcitranti daca ii intrebi. Oricum, pentru Simona e limpede ca educatia nu a fost un lux; din pacate, nu intotdeauna educatia si logica merg mana in mana. Ne-am putea pune si noi retoric intrebarea: cine se fac sociologi?

Desi cei care au iesit nu stiu nici ei exact ce vor iar protestele sunt lipsite de substanta, ele nu sunt, insa, lipsite si de culoare. Mai exact culoarea roz pare a se impune ca un bastion al democratiei postmoderne:



Avem aici o tanara domnisoara cu dantura perfecta promovand languros libertatea, egalitatea si fraternitatea din insusi locul in care acest complex de atitudini sociale a originat. Ia spune-ne, pisi, ce-ti place tie mai mult si mai mult la Democratie? Mie, de exemplu, imi place ca ne alegem conducatorii noi singurei si, dupa ce i-am ales, ei sunt capabili sa ia decizii care, desi poate nu ne convin, sunt pana la urma in interesul nostru ca natiune. Mai imi place ca avem o constitutie care prevede exact cum ne putem schimba acesti conducatori in cazul in care ei incep sa calce pe langa, ceva cu un referendum parca, nu? Simonei banuiesc ca ii place ca e nevoie de mult mai putini jandarmi (sau, in fine, oameni pt care educatia este un lux) intr-o democratie decat intr-un regim autoritar.

Voua ce va place?



Iti multumim si noi, iubita, de sub 2 metri de zapada, pentru sustinerea pe care ne-o oferi de la Roma de unde soarele binevoitor iti lumineaza existenta. Intelegem ca, in ciuda temperaturii ridicate si a distantei de la care ne scrii, inima ta roz bate in continuare pentru tara asta. Iti multumim ca esti capabila de acolo de la Roma sa distingi intre cei care ies in strada pentru Romania si cei care ies in strada pentru Steaua si Dinamo si stii sa te adresezi doar celor care protesteaza in mod CORECT si JUSTIFICAT. Ne e mai greu sa intelegem de ce le multumesti doar celor care ies in strada pentru Romania si nu si celor care stau la serviciu si muncesc pentru Romania sau care stau in casa si au grija de copii pentru Romania sau fetelor cu dantura perfecta care se solidarizeaza de la Paris cu cei de aici. Si chiar daca vrei sa te rezumi doar la cei care ies in strada pentru Romania, iti sugerez sa-i incluzi in rugaciunile tale si pe acei eroi necunoscuti care acum sunt calare pe utilaje de deszapezit si care fac posibil protestul celor pe care ii lauzi.

Te pupam, ai grija de tine, si sa nu iesi cu capul gol in strada ca racesti!

duminică, 5 septembrie 2010

Sa nu-ti faci Chipatrat cioplit!

Cu ce se mai ocupa statisticienii romani? In mediana, lucrurile stau bine dar unele valori extreme ne pot da socotelile peste cap. De exemplu, acest comunicat!


recunoaştere a legăturilor statornicite prin vreme între Biserica Ortodoxă Română şi statistica oficială românească.



Ma intreb daca pentru determinarea gradului de statornicie a legaturii a fost folosit un coeficient de corelatie. Sau poate s-a realizat o analiza comparativa intinsa pe mai multi ani in care s-a masurat repetat aceasta dimensiune! E ciudat ca INS nu ne spune si ce indicatori a folosit aici.

Nu putem respinge nici ipoteza conform careia legatura statornica este acceptata prin puterea oarba a credintei.


Alegerea nu a fost întâmplătoare pentru că, aşa cum statistica are ca menire măsurarea, an de an, şi cuantificarea cantitativă cu ajutorul numerelor a progreselor economice şi sociale ale societăţii, Sfântul Cuvios Dionisie Exiguul şi-a consacrat o parte din ştiinţa şi străduinţa sa modificării sistemului de măsurare a trecerii timpului.


Deci sa ne intelegem: e vorba de cuantificare cantitativa si nu de orice fel ci cu numere! Cotez aceasta exprimare ca fiind la minim 3 abateri standard de gramatica limbii romane si, deci, neglijabila conform obiectului nostru de studiu.

Ce mi se pare interesant este ca INS ne explica aici si de ce nu ne descurcam cu criza economica: aparent, cuantificarea cantitativa folosind numere este destinata masurarii progreselor economice. In cazul unei economii in descrestere instrumentele de masura utilizate sunt probabil rugaciunea si revelatia.

De asemenea, importanta este si legatura dintre "masurarea progreselor economice si sociale" si "masurarea trecerii timpului", apanajul preacuviosului: progresul implica o crestere a unei marimi de-a lungul timpului; daca nu am putea masura timpul, nu am putea masura nici progresele economice si sociale. Iata, deci, ca fara influenta decisiva a lui Dionisie, statistica (sau, oricum, INS cel putin) ar fi si astazi fara de obiect. qed

Eu unul ii suspectez pe membrii panelului de experti care au luat decizia asociata pozitiv cu acest comunicat ca au fost sub influenta unei regresii liniare dionisiace de cu o seara inainte si ii rog sa isi controleze pe cat posibil coeficientii beta. Altfel voi fi obligat in ceea ce ii priveste sa accept ipoteza de creier nul, ceea ce stie orice statistician adevarat ca nu se face niciodata.

luni, 23 august 2010

Economie - metoda PNL

In fata blocului meu s-a pus un cort mare al PNL-ului. Se strang semnaturi, se posteaza mesaje anti-basescu si anti-boc pe un panou si exista trei aparatcici care impart pliante. Sloganul:
Noi facem economie

Plin de curiozitate ma apropii de panou sa vad ce analize obiective si serioase se pot desprinde din inscriptiile trecatorilor aleatori. Una din doamnele cu pliante ma abordeaza si avem urmatorul dialog:
- De la PNL suntem!
- Am observat.
- Noi avem solutii economice pentru Romania!
- Ce solutii aveti?
- Sunteti simpatizant PNL?
- ...nu neaparat, de ce, daca nu sunt simpatizant nu imi spuneti solutiile?
- A, ba da, sigur, va spun. Vreti sa va fac un rezumat?
- Da, va rog!
[Pauza de cateva secunde]
- Am impresia ca dumneavoastra sunteti din tabara adversa.
- Presupunand prin absurd ca as fi, nu imi puteti spune solutiile?
- Nu, nu, imi pare rau.
- Dar stati putin, eu vreau in mod sincer sa aflu ce solutii are PNL-ul pentru Romania. Daca nu imi explicati cum sa va acord votul meu?
- Nu, v-am spus, sunteti din tabara adversa, vreti doar sa ne sabotati.
- Doamna, dar de unde stiti dumneavoastra din ce tabara fac eu parte?!
- Avem un prototip pentru cei din tabara adversa si dumneavoastra vi se potriveste.

Flotare logica 1: presupunand ca PNL-ul isi face campanie electorala si presupunand ca scopul acestei campanii este cresterea numarului de voturi acordate lui, sa se determine carei categorii de alegatori i se adreseaza cortul din fata blocului meu.

Flotare logica 2: presupunand ca PNL are 30% din voturi, rezulta ca 70% dintre romani nu ar vota cu PNL. Sa se determine trasaturile principale intruchipate in "prototipul pentru cei din tabara adversa" (1. e roman; 2. ...?)

Concluzie: PNL-ul are solutii pentru Romania, cu precadere pentru 30% din Romania. Ei fac economie si m-au convins: voi face si eu economie de un vot acordat lor!

vineri, 13 august 2010

Clisee vechi si noi

Paradigma unui serial modern de succes:
  • Se alege un grup de oameni de stiinta (sau macar foarte specializati)

  • Ne uitam la cel mai special membru al grupului - in definitiv, nimanui nu-i pasa de viata unui om de stiinta obisnuit. Obligatoriu privire patrunzatoare - apare la generic si de doua-trei ori pe episod - si probleme de integrare sociala, in special in relatiile cu sexul opus.

  • Un episod contine macar un caz de specialitate care pune probleme.

  • Se utilizeaza limbaj tehnic doar pentru a marca divergenta de opinii care creeaza tensiuni pe plan personal intre personaje.

  • Lumea trebuie salvata cel putin la final.

  • Tachinarile dintre personajul principal si un coleg/o colega de grup contrapuncteaza actiunea. Cand ratingurile incep sa cada, sexul e permis intre cei doi, dar potentialul de apropiere trebuie stricat rapid.

  • Se introduce un copil de sex opus cu sechele de pe urma divortului sau mortii partenerului eroului principal din vina acestuia/acesteia. Progenitura este pusa in pericol de moarte, fortandu-se astfel rezolvarea problemelor familiale. [se admite alegerea unui alt membru al familiei]


In ordine alfabetica, va recomandam:
  • 24
  • Big Bang Theory
  • Eureka
  • Grey's Anatomy
  • House
  • Leverage
  • Lie to me
[mai asteptam propuneri]

luni, 15 februarie 2010

Curciada culturii

Principiul arhimedismului cultural: un intelectual superficial, mimetist si submediocru scufundat intr-un mediu superficial, mimetist si submediocru impinge in stanga si in dreapta cu o forta egala cu volumul de prostie dezlocuit.

Exemplu: initiativa think-outsiderilor de la hotnews.ro

Textul pare un caz tipic de a vrea sa pari mai complicat decat vrei sa pari prin simpla afisare a simplitatii... la prima vedere. Insa pentru ca unii dintre noi nu se multumesc cu superficialitatea, o sa trecem la analiza conceptuala riguroasa si critica.

Actorii principali ai demersului:
1. Frumosul [masurat prin acte de cultura]
2. Uratul: inamicul frumosului. Mai greu de masurat, autorii nu precizeaza o metodologie.
3. Omul de cultura: producatorul dar si consumatorul Frumosului.

Intriga: omul de cultura este izolat astazi, preocupat de evolutia individuala, scarbit de Uratul omniprezent. Noi il vom trezi, ii vom reda "constienta si constiinta de sine, astfel incat, cei care aspira la statutul de oameni de cultura, sa poata privi catre un taram bine conturat si nu catre un arhipelag de insule aruncate la intamplare"

Ce ne deranjeaza cel mai tare aici? Doua posibilitati: virgula dintre subiect si predicat sau apelul la cei care aspira la statutul de oameni de cultura. Sa nu uitam, cf definitiei, omul de cultura este cel ce consuma Frumos. Cel care aspira la statutul de om de cultura ce poate fi? desigur cineva care aspira la statutul de consumator de Frumos, adica cineva care aspira sa consume X pentru ca X e Frumos - snobul. Omul de cultura autentic, insa, nu poate aspira la statutul de om de cultura, e o contradictie in termeni pentru ca snobismul e Urat.

Desfasurarea actiunii: "Cei care iubesc frumosul si promoveaza arta au datoria sa se cunoasca bine unii pe altii. Ei trebuie sa faca ideile sa circule, sa se lepede de propriile idei si sa fuzioneze cu idei noi pe care sa le filtreze tocmai pentru a face loc altor idei si mai noi"

Este dificil de inteles sensul acestui proces. Pare ca orice om de cultura X am avea si orice idee I(X) care i-ar apartine [idee Frumoasa pt ca X e om de cultura si, deci, producator de Frumos] este sortita sa fie lepadata in dauna unei alte idei I'(X) care este mai noua. Care I'(X) la randul ei e sortita aceluiasi sfarsit. Pare ca nicio idee nu poate fi fixata in fondul comun - cel putin cat timp exista idei noi carora trebuie sa le facem loc. Dar dificultatea aceasta este rezolvata daca reusim sa privim in context. Acest proces de extinctie a ideilor seamana cu viata insasi. Si stim cu totii ca viata este Frumoasa (cf. Benigni, 1997), imprumutand acestui proces ceva din Frumusetea ei, suficient de mult pentru ca el sa devina bun de consum al omului de cultura.

Punctul culminant: "Fiecare eveniment care poarta semnatura Cruciadei trebuie sa fie o batalie castigata. impotriva uratului si impotriva sabloanelor comerciale"

Si in acele vremuri in care nu vor mai exista infrangeri, doar victorii, nimeni nu ne va mai putea opri de la a spune un DA hotarit si irevocabil principiului antic al lepadarii de ideile vechi in favoarea celor noi.

Concluzia: "Bataliile Cruciadei sunt, insa, cele care se vor vedea. Acolo este nevoie de cei care impartasesc idealurile ei. Acolo este nevoie de soldatii Frumosului. Esti unul dintre ei ? La aceasta intrebare nu poti raspunde decat privind adanc inauntrul tau. "

Si sa nu uitam ca trebuie sa si think outside the box in timp ce privesti adanc inauntrul tau.


Inchei acest post cu doua intrebari sacaitoare:
1. Eu oare am facut ceva pentru cultura astazi? e lumea putin mai profunda?
2. De ce dracu' nu voia batranica aia proasta sa treaca strada?